الكوبلن وعلامة هامة تحذرك من تلفه و وجوب التغيير “لا تغفلها!”

إيه هو الكوبلن ده؟ و وظيفته إيه؟ و إيه اللي يبوظه؟

الكوبلن أو CV Joint / Coupling و ده اﻹسم العلمي بتاعه.. هو الوصلة اللي بتوصل الحركة من الفتيس للعجلات الأمامية (و بيستخدم في سيارات الجر الأمامي فقط أو بعض أنواع الدفع الكلي في العجلات الأمامية برضه) و بيبقوا اتنين لكل عجلة، واحد ناحية الفتيس و التاني ناحية العجلة (داخلي و خارجي).

الكوبلن الخارجي للسيارة
SAMARINS

و بالنسبة للكوبلن الداخلي فهو أطول عمرا بكتير لأنه متثبت و حركته يا أمامية يا خلفية فقط. لو باظ هتبتدي تسمع رزعة في بداية الطلعة أو تعشيق الغيار، وده بسبب تآكل المكونات الداخلية و زيادة الخلوصات.

أما الكوبلن الخارجي و ده الأكثر تلفا مقارنة بالداخلي لأن حركته في كل اﻹتجاهات و إحدى العلامات البارزة لتلفه هيتم إستعراضها بعد قليل.

إقرأ أيضاً:  أسباب زيادة استهلاك البنزين - تعرف على أهم 10 أسباب

إيه الأسباب اللي ممكن تبوظ الكوبلن

  1. عمره اﻹفتراضي جه و ماتغيرش (مصنعين كتير بيقولوا ان عمره اﻹفتراضي بيكون قد العمر اﻹفتراضي للسيارة نفسها ، بس في بعض الدول و خاصة عندنا في مصر العربيات بتطول شوية و أغلبية الناس مش بتغير عربياتها كل 5 سنين زي الأجانب و ده العمر اﻹفتراضي بالنسبة لهم).
  2. الكاوتشة بتاعته و اللي اسمها العلمي CV Joint Rubber Boot حصل فيها قطع أو شققت و الشحم اللي جوه اتسرب أو دخل تراب ، و ده ممكن نتجنبه عن طريق النصائح اللي قلتها في مقال سابق بخصوص غسيل شاسيه العربية (تقدر تلاقيه من هنا)
  3. التحميل العنيف عليه في بداية التحرك (انك تبقى جايب آخر عجلة القيادة لليمين أو الشمال و تدوس بنزين فجأة للآخر) ده بيقصف عمر الكوبلن.
  4. فيه ناس بتقول.. انهم في الملفات بيعملوا الفتيس على مور N علشان الكبالن ما تبوظش و دي من الأساطير المنتشرة و هي غير صحيحة (النقطة اللي فاتت هي اللي تهلك الكوبلن بدري)
إقرأ أيضاً:  غسيل شاسيه السيارة و تشحيمه - ما هي الطريقة الصحيحة و الأخطاء الشائعة؟

إمتى تعرف إن الكوبلن عندك باظ؟!

لما تلف عجلة القيادة للآخر و تبدأ تطلع بالعربية و تسمع صوت طقطقة زي اللي في الفيديو المرفق كده (الفيديو 10 ثواني فقط).

طيب لو سمعت الصوت ده هل ينفع أمشي عليه شوية لغاية ما أفضى و أغيره؟

لأ.. الأأمن ليك و لسيارتك إنك لو سمعت الصوت ده تتوجه فورا للمكان المختص لتغيير الكوبلن التالف.

إقرأ أيضاً:  فرامل اليد / الهاند بريك - إختبرها بنفسك بالطريقة الصحيحة!

أتمنى لكم السلامة على الطريق.
لا تنسى عمل مشاركة/شير لنشر المعلومة، ولايك لصفحتنا على فيسبوك #عن_السيارات.
ورجاء الدعاء لوالدتي ووالدي بالرحمة والمغفرة وأن يجعل العمل في ميزان حسناتهم.

أطيب التحايا،
#أبوجادالله_يكتب
#عن_السيارات


لمتابعة نشر المقالات القادمة لي، قم بالإشتراك في النشرة البريدية الأسبوعية لمنصة المقالة من خلال النموذج بالأسفل و بضغطة واحدة:



الكاتب مسئول عن كتاباته على منصة المقالة.

مساحة إعلانية


⇐ لا تنس عمل مشاركة (Share)

المقالة التالية

تاريخ الفتوات في مصر القديمة - البداية و النهاية

الأثنين مارس 29 , 2021
تمت قراءته: 17٬134 بداية تاريخ الفتوات قديمًا بمصر في أيام الجاهلية وما قبلها، كان في كل منطقة رجل قوي يحمي عشيرته ويتصدى لأي طامع يُمني نفسه بنهب الخيرات المختلفة، وهذه بداية تاريخ الفتوات قبل حتى إختراع الإسم. ومع مرور الزمن وتحديدًا في عصر المماليك، مصر والقاهرة تحديدًا أصبح لها شكل […]
حميدو الفارس

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: رجاء عدم محاولة النسخ، وعمل مشاركة/شير أو استخدم رابط صفحة المقالة كمرجع في موقعك - جميع الحقوق محفوظة لمنصة المقالة