السيارات في الشتاء – إحذر: خطورة المرور بالسيارة عبر المياه العميقة!

السيارات في الشتاء

من النقاط المهمة جداً (جداً) بخصوص السيارات في الشتاء، هي تشغيل المحرك لو كنت راكن في جراج مغمور بالمياه. بسبب دخول مياه أمطار او غيره. أو السواقة في المياه العميقة (اللي تخطت عتب العربية، راجع الصورة المرفقة). خلي بالك إن ده ممكن يكون أخطر شئ تعمله بالنسبة للعربية و خاصة للموتور.

و ده لأن فتحة دخول الهواء للمحرك Air Intake لو في مستوى منخفض.. هيدخل منها مياه للمحرك بدل الهواء و هتؤدي لتلفيات مميتة , أقلها إنحناء أو كسر أذرعة التوصيل Connecting Rods أو بلغة السوق في مصر (البييلات), زي الصورة المرفقة، و ده لأن المياه غير قابلة للإنضغاط جوه الإسطوانات زي الهواء في التشغيل الطبيعي، علشان كده بيحصل كسر أو إنحناء في أذرعة التوصيل (البييلات) بسبب الضغط الهائل اللي بيحصل.

إقرأ أيضاً:  زيت الفتيس و المحور الخلفي - أهم 7 نصائح بخصوصهما

 

السيارات في الشتاء
Multiple sources

تلفيات تانية؟

إستكمالاً للمعلومة, إن محاولة تشغيل السيارة الغارقة بالمياه, هتؤدي لتلفيات مميتة بالنسبة لسيارتك, و خاصة المكونات الكهربية و الإلكترونية المهمة, زي وحدات تحكم أنظمة السيارة, اللي بيسموها في السوق مجازاً “كمبيوتر العربية” و هي وحدة التحكم في المحرك Engine Control Unit أو ECU, و وحدة التحكم في الفتيس Transmission Control Module أو TCM, و وحدة التحكم في جسم العربية Body Control Module أو BCM و غيرها من المكونات الهامة زي الفيوزات و الوصلات النحاسية “الضفيرة” Harness و الحساسات بأنواعها Sensors.

و كل المكونات دي مش رخصية نهائي, و خصوصاً وحدات التحكم الإلكترونية ECU و TCM و BCM فأسعارهم في الغالب بتكون باهظة.

فلازم تكون عارف عربيتك كويس قبل ما تمشي بيها في المياه أو تشغل موتورها, و ربنا يسلم طريقكم.

إقرأ أيضاً:  حرارة المحرك - 4 نصائح هامة عند إرتفاع درجة حرارة المحرك بسيارتك!

ما تنسوش تعملوا شير للتوعية في التوقيت ده مهم جدا..

أتمنى لكم السلامة على الطريق.
لا تنسى عمل مشاركة/شير لنشر المعلومة، ولايك لصفحتنا على فيسبوك #عن_السيارات.
ورجاء الدعاء لوالدتي ووالدي بالرحمة والمغفرة وأن يجعل العمل في ميزان حسناتهم.

أطيب التحايا،
#أبوجادالله_يكتب
#عن_السيارات


لمتابعة نشر المقالات القادمة لي، قم بالإشتراك في النشرة البريدية الأسبوعية لمنصة المقالة من خلال النموذج بالأسفل و بضغطة واحدة:




الكاتب مسئول عن كتاباته على منصة المقالة.

مساحة إعلانية


⇐ لا تنس عمل مشاركة (Share)

المقالة التالية

علبة البيئة/المحول الحفاز - ما هي و كيف تحافظ عليها؟!

الأحد فبراير 21 , 2021
تمت قراءته: 1٬603 ناس كتير تعرف إن علبة البيئة أو Catalytic Converter في منظومة العادم, لو زعلت العربية كلها بتزعل و بتحصل برجلة أو العربية تبقى مكتومة. لكن إيه هي علبة البيئة دي؟ هي علبة معدنية في مسار العادم (الشكمان) و جواها فحم نشط (خليط من مواد معينة). وظيفته انه […]
Catalytic_Converter

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: رجاء عدم محاولة النسخ، وعمل مشاركة/شير أو استخدم رابط صفحة المقالة كمرجع في موقعك - جميع الحقوق محفوظة لمنصة المقالة